Airco: Hou het hoofd koel !         

Wie veel tijd achter het stuur van zijn auto doorbrengt kijkt niet echt uit naar warme zomerdagen. De hitte in het interieur van een auto kan tot ondraaglijke temperaturen oplopen. Om hieraan te verhelpen kan u uw toevlucht nemen tot een airco.

 

Hou het hoofd koel !

Hadden we begin de jaren '80 een pleidooi gehouden voor airco in de auto, zou u wellicht de wenkbrauwen hebben gefronst. Wie maalde er toen om een klimaatregeling in zijn auto! Inmiddels heeft de technologie de markt ingrijpend gewijzigd. Airco wordt vandaag niet langer als een luxe beschouwd. 

Standaard op ontelbare modellen (middenklassers en grote gezinswagens) en optioneel op de meeste stadswagens; de vraag naar airco's barst letterlijk uit zijn voegen.  De eerste, voor de hand liggende reden is uiteraard het comfort dat die installatie ons verschaft.
Vermoeidheid die bovendien toeneemt met de warmte. Het lichaam moet immers "werken" om de gevolgen van de hitte te bestrijden. Terwijl de waakzaamheid geleidelijk afneemt door een zekere slaperigheid, wat ook een rechtstreeks gevolg is van de hitte.
 

Warm en koud

Airco is niet alleen interessant in de zomer. Als het buiten koud en vochtig is zal de lucht ontwikkeld door de airco, droger zijn dan de lucht in de atmos-feer. Resultaat: zelfs met passagiers aan boord heeft u geen last van beslagen ruiten.  

Men kan stellen dat een airco een soort koelkast is, aangepast aan de auto. Het basisprincipe blijft hetzelfde; een compressor (die draait dankzij een riem die aan de automotor is gekoppeld) zuigt het gasvormige koelmiddel aan. Hij comprimeert dat gas, waardoor de temperatuur van het gas toeneemt (tot 110 graden).  

Dat gas wordt onder hoge druk naar een eerste radiator gestuurd, de zogenaamde condensator die door een elektrische ventilator geventileerd wordt. Daardoor condenseert het gas en slaat om in een vloeistof onder hoge druk. Die vloeistof ( 60C) wordt gefilterd en ontdaan van het water dat erin steekt (dat voorkomt ijsvorming). 

De vloeistof onder hoge druk komt dan in een drukregelaar terecht: ze zet uit en de druk verlaagt, wat de temperatuur zeer snel doet zakken ( 15C). De vloeistof stroomt naar een tweede radiator, de zogenaamde verdamper, waar de vloeistof weer haar gasvorm aanneemt. Zo wordt een koud gas (ongeveer 0C) gegenereerd.  

De lucht die door de verdamper gaat, wordt dan naar binnen in de auto geblazen door het traditionele verwarmingssysteem (ventilatoren, luchtmonden). Het koelmiddel bevindt zich in een gasvormige toestand onder lage druk wanneer het de verdamper verlaat. Dat gas wordt door de compressor aangezogen voor een nieuwe cyclus.

Airco: Hou het hoofd koel !

 

Slecht onderhouden airco: gevaar!

Goed, u bent er ondertussen van overtuigd dat een airco nuttig is, maar u moet het zonder stellen in uw auto. Hoe houdt u dan het hoofd koel? U kunt eventueel een airco laten plaatsen in uw wagen, maar dat willen wij u toch afraden. Niet alle auto's beschikken over voldoende ruimte om dergelijke installatie te laten plaatsen of zijn daar technisch niet voor geschikt.  


Probeer daarom de ruiten zo veel mogelijk af te schermen: een scherm voor het dashboard, gordijnen aan de zijramen en aan het achterraam. Bij uw vertrek draait u meteen alle ramen open om zoveel mogelijk wind binnen te laten. Daarna "kruist" u de luchtcirculatie: n raam vooraan ietsje open laten en het tegenovergestelde raam aan de achterkant ook op een kier laten.  

Heeft u veel kilometers voor de boeg, neem dan een spuitbus mee die waterdruppeltjes sproeit. Even spuiten op het gezicht en een blaasmond in dezelfde richting afstellen... effect gegarandeerd. De kleine ventilatortjes die als accessoire worden verkocht, zijn betrekkelijk waardeloos. Ze blazen alleen de warme lucht rond in de wagen. Schrap die lawaaierige dingen dus maar van uw lijstje.  

Vergeet ook niet dat een mensenlichaam uitdroogt door de warmte, vooral kinderen hebben daar last van. Op lange ritten houdt u daarom steeds een fles water bij de hand. Medisch detail: een langdurig gebrek aan hydratatie in een zittende houding doet een spier in de lies samentrekken. Wat zich snel vertaalt in rugpijn waar u moeilijk weer vanaf raakt. Een verwittigd mens... 

Slecht onderhouden airco: gevaar!

Een aircosysteem op een recente wagen biedt alle garanties voor een correcte werking en een behoorlijke levensduur. Het onderhoud blijft daarom beperkt tot de vervanging van de filter(s) volgens de instructies in het onderhoudsboekje.  

Dat is nodig omdat de filters (van welk type ook) vuil raken naarmate u meer kilometers bolt. Na een tijdje heeft de airco de neiging om allergenen (pollen, schimmel, mijt...) te recyclen, wat gevaarlijk kan zijn, vooral voor gevoelige mensen (met astma, allergien...).  

Een duidelijk signaal voor de vervanging van de filters: vieze geurtjes wanneer u de airco aanzet. Laat u in de garage niets wijsmaken: die geurtjes hebben niets te maken met de koelvloeistof in het systeem, wel met de filter(s). 

Het volume van het gas kan inderdaad afnemen (toch na drie of vier jaar), maar dan doet de airco het gewoonweg niet meer. Gas bijvullen is tamelijk duur ( 250 ), terwijl een filter doorgaans niet meer kost dan 50. Kijk dus goed uit! 

Normaal of niet ?

Water dat onderaan de auto druppelt wanneer de airco werkt: normaal, dat is het vocht dat de verdamper uit het gas trekt. Het vocht wordt afgevoerd langs een klein buisje onder de motor.  De auto verbruikt meer: normaal. Afhankelijk van hoe vaak u de airco inschakelt, kan uw verbruik 5 tot 15 % hoger liggen dan normaal.  

Minder vermogen: normaal voor een motor met een kleinere cilinderinhoud. De compressor van de airco "vreet" flink wat energie. Kleinere motoren zijn dus gevoeliger voor dit fenomeen.  De airco ten minste twee keer per maand aanzetten: noodzakelijk. Doet u dat niet, dan dreigen de kleine pakkingsringen uit te drogen en kan de koelvloeistof gaan lekken. Na een tijd zal het hele systeem daardoor uitvallen.  

De blaasmonden op het gezicht richten: klinkt aanlokkelijk in een oververhitte wagen. Toch doet u dat beter niet, want u kan makkelijk... een verkoudheid oplopen! Een groot verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur: niet normaal, want door dat verschil ondergaat uw lichaam een sterke "koud-warmovergang" en omgekeerd. Met alle medische gevolgen vandien.